29 Mayıs 2011 Pazar

Ahkâm-ı İ'tikâdiyye (sh:2-3)








ﺍﳊﻤﺪﷲﺭﺏﺍﻟﻌﺎﻟﻤﻴﻦﻭﺍﻟﺼﻼﺓﻭﺍﻟﺴﻼﻡﻋﻠﻰﺳﻴﺪﺍﻻﻧﺒﻴﺎﺀﻭﺍﻟﻤﺮﺳﻠﻴﻦﻭﻋﻠﻰﺁﻟﻪﻭﺍﺻﺤﺎﺑﻪﺍﺟﻤﻌﻴﻦ


Ba’dezâ Kur’ân-ı Kerîm ve ehâdîs-i şerîfe ile sâbit ve ma’lûm olan AHKÂM-I ŞER’İYYE başlıca üç kısımdır.

(BİRİNCİ KISIM): Ahkâm-ı İtikâdiyyedir ki -bunları bilmekden maksûd, tashîh-i i’tikâd olub- usûl-i icmâliyesi altı nevi’dir.
Birinci nevi’: Allâhu Teâlâ Hazretleri’nin zât-ı mukaddese ve sıfât-ı sübhâniyyesine,
İkinci nevi’: Melâike-i kirâmına,
Üçüncü nevi’: Kitaplarına
Dördüncü nevi’: Peygamberlerine,
Beşinci nevi’: Kıyâmet gününe ve dâr-ı âhirete,
Altıncı nevi’: Kazâ ve kader-i ilâhîye müteallikdir.

(3) 
        Şu Ahkâm-ı Celîlenin kâffesine Dîn-i İslâm ve Millet-i Hanîfiyye[1] denir ki cemî’ Enbiyâ-yı İzâm Hazerâtı bu babda müttefiklerdir. Bütün peygamberlerin akâid-i diniyyeleri birdir, nesh ve tebdîlden berîdir.
Bunları tâ’yinde mezâhib-i adîde var ise de Ehl-i Sünnet mezhebinden mâadâsı bâtıldır.

(Ehl-i Sünnet): Matüridiyye ve Eş’âriyye nâmlarıyla iki büyük fırkaya inkisâm ediyorlar fakat cümlesi hidâyet üzeredirler. Aralarındaki ihtilâfât -ileride kısmen beyân olunacağı üzere- cüz’iyyâtâ âid olup hiçbir fırka diğerini dalâle nisbet etmez.

[(MÂTÜRİDİYYE) Horasan’da (Mâtürid) mahallesine mensûb İmâm Ebû Mansûr Hazretlerine muvâfakat eden ulemâ-yı Ehl-i Sünnet.
(EŞ’ÂRİYYE) İmâm Ebu’l Hasen Eş’ari Hazretlerine mutâbaat eden ulemâ-yı Ehl-i Sünnet demekdir.]


[1] (ولاكن‌كان‌‏ﺣﻨﻴﻔﴼ‏ﻣﺴﻠﻤﴼ) gibi nusûs-ı Kur’âniyye buna dâldir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder